tirsdag 6. april 2010

!LOOK!

!Look! er et internasjonalt filmprosjekt, hvor èn klasse i hele Norge blir trukket ut til å presentere en film som er typisk norsk og som er en viktig del av norsk kulturhistorie. Vi var den ene heldige klassen i Norge som ble trukket ut til dette prosjektet. Klassen ble delt opp i grupper på 5, hvor gruppene skulle velge en film hver.

Min gruppe valgte filmen "Kautokeino opprøret" som er en film av Nils Gaup. Vi valgte denne filmen fordi vi tenkte at samenes undertrykkelse er en viktig del av norsk historie. Jeg tror de fleste på gruppa angret litt på det valget senere, filmen falt ikke så godt i smak og å jobbe med en film som man ikke liker så godt, blir litt vanskelig å lykkes med. Synes også vi skulle fått litt mer tid på skolen til å jobbe med prosjektet, i tillegg til at vi burde ha jobbet litt sammen med det på fritiden.

Om film har jeg lært at det er mye jobb bak et bildeutsnitt, ingenting er tilfeldig. Det er lagt mye vekt på lys, kameravinkler, farger osv.

Jeg tror min gruppe ikke fikk reise på grunn av litt dårlig planlegging og litt for lite øving til selve fremføringen, samt at filmen ikke falt helt i smak. Jeg tror det hadde gått mye bedre om vi valgte en film vi likte. Gruppen fungerte bra sammen, men det ble likevel litt delte meninger og uenigheter. Det ble som sagt også litt lite jobb sammen på fritiden.

1 kommentar:

  1. God og ærlig "analyse" av innsatsen dere la ned i prosjektet, Marthe! Jeg synes "Kautokeinoopprøret" var et meget godt valg, og produktet dere skapte var også godt (husk hvilken karakter dere fikk!), men det er klart at hvis dere hadde likt filmen bedre, ville kanskje reslutatet blitt enda bedre. Fint at du har lært litt mer om film:-)

    SvarSlett